بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از روش های بازاریابی، برندینگ و جذب مخاطب با استفاده از تولید و نشر محتوا است. در حقیقت بازاریابی محتوا نوعی از روش های بازاریابی است که باعث جذب بیشتر مشتریان از طریق تولید محتوا می شود. بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و باید در استراتژی بازاریابی کسب وکار ها لحاظ شود. بازاریابی محتوا بدون محتوای باکیفیت، اثر بخش نخواهد بود. کیفیت محتوای تولید شده، بر روی بسیاری از روشهای بازاریابی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و سئو تاثیرگذار است. محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد: محتوای متنی، محتوای تصویری و محتوای ویدئویی.
به تولید و انتشار محتوا به صورت نوشتاری، محتوای متنی می گویند. محتوای متنی یکی از رایج ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش از تولید محتوا، افزایش مخاطب وبسایت از طریق سئو و موتور های جستجو می باشد.
محتوای تصویری به معنی تولید محتوا و رساندان مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. تولید محتوای تصویری از قدیمی ترین روش های تولید محتوا در تاریخ است که با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد چشم گیری در اثر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به سایر روش های تولید محتوا داشته است.
هر محتوایی که به صورت فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد محتوا ویدئویی نامیده می شود. محتوای ویدئویی یکی از بهترین و مدرن ترین روش های بازاریابی محتوا است اما معمولا هزینه بسیار سنگینی دارد. از بارزترین نوع بازایابی محتوای ویدئویی می توان به تبلیغات در تلویزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.
هر کسبوکاری در آغاز کار، باید به فکر اطلاعرسانی در مورد برند خود باشد و نام خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند که اصطلاحا به این کار " برندینگ" میگویند. محتوا و بازاریابی آن به کسبوکارها کمک میکند که در مورد خود، اطلاعرسانی کنند و افراد را از حضور خود آگاه کنند.
در کنار تمرکز روی افزایش شهرت برند خود، لازم است که پیوسته محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارید و در مورد آن ها و ویژگیهای آن ها اطلاعرسانی کنید. محصول یا خدمت شما شما زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که تماما، روی منحصر به فردترین ویژگی محصول یا خدمت خود تمرکز کنید.
با پیاده سازی راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آن ها در کانالهای اجتماعی مناسب و مرتبط با کسبوکارتان، میتوانید موقعیتهای بالقوه بسیاری برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کنید. با یک لندینگ پیج و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، میتوانید ایمیل مخاطبان خود را گرفته و از این طریق، اطلاعرسانیهای مربوط به محصولات و خدمات خود را به آن ها ارسال کنید.
هر چه قدر که محتواهای تولیدی شما برای مخاطبان تان مفید و با ارزشتر باشند، وفاداری آن ها به شما بیشتر افزایش پیدا میکند. همیشه به محتوایی که تولید می شود توجه خاصی داشته باشید و همواره خود را جای مخاطبتان بگذارید تا بتوانید روابط موثرتری با آن ها ایجاد کنید. زیرا این کار به شما اطمینان می دهد که محتوای تولید شده شما مفید بوده است. آنالیز محتوا به شما کمک میکند که میزان مفید بودن محتوای خود، برای مخاطبتان را متوجه شوید و نیازها و علایق آن ها را بهتر درک و شناسایی کنید.
معمولا تمام کسبوکارها پیوسته برای افزایش فروش خود در تلاش هستند و به همین دلیل هم هست که به دنبال محتوا میروند تا به کمک آن بتوانند مخاطبان خود را راضی نگه دارند و ارزشی مضاعفی به آن ها ارائه دهند. بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر میگذارد. بنابراین کیفیت محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
همیشه محتوای خوب و با کیفیت، مشتریهای خود را به همراه دارد؛ فقط کافیست که آن ها را به دست مخاطبان هدف خود برسانید و همواره در طول زمان، مخاطب خود را با محتوای جدید، بروز نگه دارید تا ارزشمند شمرده شدن خودش را حس کند. با تداوم این کار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شدهاند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات و خدمات برند شما خواهد بود.
در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، لازم است که به تحقیق و جستجو بپردازید تا متوجه شوید که چه محتوایی برای کسبوکار شما مفید و جذاب محسوب می شود. سپس باید به دنبال ایدهپردازی محتوایی بروید. برای این منظور بهتر است که یک جلسه طوفان مغزی برگزار کنید تا همه ایدهها استخراج شوند و بهترین آن ها را اجرایی کنید. در قدم بعدی لازم است که برای تولید ایدههای استخراج شده یک برنامه محتوایی تنظیم کنید.
در این مرحله لازم است که مستقیما وارد عمل شوید و به تولید محتوا بپردازید. فراموش نکنید که این مرحله، زمان زیادی از شما در این دوره میگیرد و بیشتر از بقیه موارد، باید مراقب کیفیت آن باشید. توجه داشته باشید که باید طبق استراتژی و برنامهای که در مرحله اول فراهم کردهاید، محتوای کسبوکار خود را تولید نمایید.
با اشتراکگذاری مطالب خود در شبکههای اجتماعی و بررسی رفتار مخاطبان، علاقمندی مخاطبان خود به محتوای تولید شده را دریابید تا بتوانید استراتژی و برنامه خود را، برای مخاطبان هدفتان بهینهسازی کنید. در این مرحله آنالیز محتوا هم می تواند به شما کمک کند تا محتوای بهتری تولید کنید.
در این مرحله لازم است که محتوایهای خود را در همه جا پخش کنید. از شبکههای اجتماعی گرفته تا وبسایتهایی که در قبال هزینه، این کار را برای شما انجام میدهند و میتوانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند. توجه داشته باشید که فقط کانالهای باکیفیت هستند که برای شما بازخورد مثبت در پی دارند.
در آخرین مرحله، لازم است که محتوای پخش شده خود را با ابزارهای آنالیز، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که کدام محتوا بهترین بازخورد ممکن را در کانالهای مورد نظرتان داشته است؟ همچنین باید بازخورد محتواها را از کانالهای جداگانه مورد بررسی قرار دهید تا انتخابهای شما در دورههای بعدی هوشمندانهتر باشد.
بازاریابی محتوا یکی از شیرین ترین و جذاب ترین روش های بازاریابی می باشد. دنیای کسب و کارها در دستان بازاریابان محتوا است و محتوا شاه کلید تمام معادلات بازاریابی می باشد.
درباره این سایت